• Kultura, głupcze!

    12. T-Mobile Nowe Horyzonty startuje!


    Już jutro startuje dwunasta edycja festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Na dziesięć dni Wrocław przemieni się w stolicę kina autorskiego, niepokornego, budzącego refleksje, polemiki i dyskusje. Zachwycającego i wzbudzającego protesty. Jak mówi dyrektor festiwalu – Roman Gutek,  Nowe Horyzonty są „festiwalem wizjonerów kina, artystów bezkompromisowych, którzy mają odwagę iść obraną przez siebie drogą wbrew panującym modom i opowiadać o rzeczach najważniejszych swoim niepowtarzalnym językiem.”.

    Festiwal Nowe Horyzonty organizowany jest od 2001 roku, a od 2006 odbywa się we Wrocławiu. Co roku powiększał swój repertuar, pokazując wymagającej publiczności filmy trudne i wywołujące dyskusje.

    Tegoroczna edycja, podobnie jak wcześniejsze oferuje szereg atrakcji dla widzów spragnionych dobrego kina, często pomijanego w kinach. Nowe Horyzonty to także okazja, aby obejrzeć wiele z filmów, które wejdą do dystrybucji dopiero za jakiś czas. Widzowie gromadzić będą się we Wrocławskim kinie Helios, zakupionym ostatnio przez Romana Gutka, Multikinie „Arkady”, w Teatrze Lalek oraz Arsenał Klub T-Mobile Music.

    Festiwal otworzy film „Bestie z południowych krain” Benha Zeitlina – prawdziwa rewelacja tego roku. Obraz miał premierę na festiwalu w Sundance i wywołał tam zachwyt zarówno krytyków, jak i publiczności, zdobywając główną nagrodę i statuetkę za najlepsze zdjęcia. W Cannes otrzymał Złotą Kamerę za najlepszy debiut, wyróżnienie FIPRESCI i jury ekumenicznego.



    Następnie obejrzeć będzie można równie gorący, jeśli nie gorętszy nawet tytuł – „Miłość” Michaela Haneke – zdobywcy dwóch Złotych Palm w Cannes w ciągu ostatnich trzech lat. Film elektryzujący wszystkich lubiących dobre, trudne kino, który polską premierę będzie miał 2. listopada. Jak pisze Elżbieta Ciapara w lipcowym wydaniu Filmu „Wybitne aktorstwo (zwłaszcza Jean-Louisa Trintignanta), emocjonalna i psychologiczna prawda zawarta w opowiadanej historii, bezbłędna konstrukcja filmu – tym wszystkim Haneke znokautował rywali.”


     O ile triumf w Cannes „Miłości” Hanekego uważa się za sukces kina tradycyjnego, o tyle o „Holy Motors” Leosa Caraxa (który pierwszy raz przyjedzie do Polski) mówiło się, że to właśnie ten obraz powinien odnieść sukces, kosztem Hanekego. To „kino szalone, niekonwencjonalne, wymykające się jednoznacznym ocenom (jak sam reżyser). Film z ducha magicznego realizmu, pełen cytatów z X Muzy i z twórczości samego Caraxa, jednocześnie zabawny i przygnębiający, refleksyjny i żartobliwy, z zapadającą w pamięć rolą komika i akrobaty Denisa Lavanta.” (Elżbieta Ciapara, „Cannes czyli konserwa”, Film 07/2012, s. 61-63)
     

    Obejrzeć będzie można również film „Wrong” Quentina Dupieux (reżysera ostatnio recenzowanej na KURTULI „Opony”) – surrealistyczną komedię, która opowiada o tym jak Dolph Springer budzi się i stwierdza, że nigdzie nie ma miłości jego życia – psa Paula. Poszukiwania prowadzoną bohatera na zakręcone i złe ścieżki. Surrealizmu u Dupieux możemy być pewni!

    Film, którego szczególnie polecać nie trzeba, który cieszy się sporym zainteresowaniem już teraz – „Jesteś Bogiem” Leszka Dawida, opowiadającym o legendarnej polskiej grupie hip hopowej – Paktofonice. Polska premiera 21. września, dla tych, którzy nie mogą się doczekać -  na 12. T-Mobile Nowe Horyzonty.

    Dla tych, którzy nie zdążyli obejrzeć wcześniej pokazywane będą także filmy z zeszłego roku – „Artysta” (recenzja), „Musimy porozmawiać o Kevinie”, „Człowiek z Hawru”, „Ostatnia miłość na Ziemi” (recenzja), „Chłopiec na rowerze”, „Wstyd” (recenzja), „Nietykalni” (recenzja), polskie filmy „80 milionów”, „Róża” (recenzja w przyszły poniedziałek!), „Wymyk”, czy „Lęk wysokości”. Opróćz tego rewelacje ostatnich Nowych Horyzontów – „Attenberg” i „Moja łódź podwodna”.

    12. T-Mobile Nowe Horyzonty to 469 filmów, w tym 226 tytułów pełnometrażowych i 160 polskich premier. Poza tym przegląd kina meksykańskiego, mockumentów (wykorzystywanie techniki filmów dokumentalnych do opowiadania własnych, fikcyjnych historii), Re-mixed – ze sceny na ekran (filmy muzyczne, jak „Żółta łódź podwodna”), Nowe Horyzonty Języka Filmowego, sekcja The Happy End: obrazy końca świata, pokazy dla dzieci, pokazy specjalne oraz pokazy na wrocławskim rynku, Konkurs filmów o sztuce oraz retrospektywy Carlosa Reygadasa, Dusana Makavejeva, Petera Tscherkassky’ego, Ulricha Seidla oraz Witolda Giersza. A także towarzyszące wydarzeniu koncerty takich zespołów jak Cool Kids of Death, CocoRosie, Daniela Blooma czy Peaches.

    Fani kina – do Wrocławia!


    cytaty: http://www.nowehoryzonty.pl , (Elżbieta Ciapara, „Cannes czyli konserwa”, Film 07/2012, s. 61-63
    zdjęcia: http://www.nowehoryzonty.pl

    1 komentarze :

    1. Świetny blog, dobrze się go czyta :) Życzę powodzenia i wytrwałośći :)

      Przy okazji zapraszam do siebie na http://aleksiazka.blogspot.com

      Pozdrawiam!

      OdpowiedzUsuń